Oblikovali ste besedilo, pripravili PowerPoint prezentacijo - zdaj je čas, da svoje trdo delo le še predstavite svojemu občinstvu. Kljub pomembnosti vsebine predstavitve boste na občinstvo naredili velik vtis z vašim izgledom in tonom glasu – občinstvo vas bo ocenilo in si o vas ustvarilo mnenje v pičlih nekaj sekundah.
Raziskave kažejo, da si ljudje oblikujejo vtis o sposobnosti govorca v samo pol minute. To pomeni, da se bodo poslušalci v nekaj sekundah odločili, ali ste vredni zaupanja, in to bodo storili glede na govorico telesa in glasovne lastnosti.
Pomembno je kaj rečemo, vendar ne podcenjujte pomembnosti načina kako to rečemo.
Dobra novica je, da obstaja veliko trdnih nasvetov, ki pojasnjujejo, kako lahko pričarate samozavest in usposobljenost - tudi če ste v notranjosti živčni ali plašni.
- KAKO IZGLEDATI SAMOZAVESTNO
a) Vzpostavite stik z očmi
Vzpostavljanje stika z očmi je prvi korak k vzpostavljanju zaupanja pri vaših poslušalcih. "Oči igrajo ključno vlogo pri človeških družbenih srečanjih," je zapisano v enem raziskovalnem poročilu. "Ko ljudje opazujejo obraze drugih, so po navadi oči prve lastnosti, ki jih pregledajo za informacije."
Obstaja preprost način, kako lahko to izboljšate, vendar zahtev nekaj dela.
Vaja: posnemite, kako svojo predstavitev izvajate pred majhnim občinstvom. Oglejte si posnetek, pri čemer natančno analizirajte kaj pri vaši predstavitvi vam je bilo všeč in kaj ne, opazujte tudi odziv publike. Pozorni bodite tudi na to koliko časa ste namesto občinstva gledali svoje diapozitive. Vadite in znova snemajte - poskusite porabiti čim manj časa za pogovor s diapozitivi in več časa za očesni kontakt s poslušalci..
b) Držite odprto držo
Odprta drža pomeni, da med vami in občinstvom ni ovir. Sem spadajo tudi vaše roke. Govornik, ki mu je neprijetno lahko nezavedno prekriža roke in oblikuje obrambno postavo. V nasprotju s tem samozavestni govorci vedno ohranijo odprto držo in dvignjene dlani. Odprta drža spodbuja večjo samozavest in v kolikor se boste počutili samozavestni, boste tudi videti samozavestni.
Tu pa so še druge ovire.
c) Izbira prostora.
V kolikor imate možnost se ob vaši predstavitvi postavite tako med vami in poslušalci ne bo nobenih fizičnih ovir. Npr. prenosni računalnik med vami in poslušalcem je ovira – odstranite jo. Če imate roke v žepih, jih vzemite ven.
Uporabljajte kretnje/poudarke. Samozavestni govorci uporabljajo kretnje, da okrepijo svoje ključne točke. Ena izmed raziskav je pokazala, da so bili podjetniki, bolj prepričljivi, ko so svoje sporočilo poudarili s pomočjo figurativnega jezika (zgodbe, metafore) in kretenj.
Poiščite področja svoje predstavitve, kjer bodo poteze videti kot naravne, in jih uporabite za poudarjanje ključnih točk ali poudarjanje koncepta.
Vaja: v besedilu poiščite pomembne vsebine, ki bi jih želeli poudariti. Če v besedilu naštejete več predmetov, jih s prsti odštejte. Če govorite o nečem, kar je široko ali razširjeno, iztegnite roke. V besedilu si označite kje bi želeli vključiti tovrstno kretnjo. Posnamete se in si oglejte ali kretnja izgleda naravno in v skladu s predstavitvijo.
Ena analiza priljubljenih TED govorcev, kot sta Brené Brown in Tony Robbins, je pokazala, da si pri deljenju osebnih zgodb roke približata k srcu. Vaše kretnje bodo odražale vaše počutje do teme, o kateri razpravljate, in povabile poslušalce, da se z vami povežejo na globlji, čustveni ravni.
- KAKO ZVENETI SAMOZAVESTNO
a) Izogibajte se besedam, ki ne služijo nobenemu namenu, razen da zapolnite presledek med stavki.
To so besede, kot so hm, ah, kot, in veste? Pretirane besede polnjenja lahko poslušalce dražijo, govorci pa zvenijo, da niso prepričani vase. Odpravljanje le-teh je ena najpreprostejših navad, ki jo je treba popraviti.
Začnite s preučevanjem verbalnega podajanja športnih komentatorjev. Tisti, ki so na vrhu svoje igre, redko uporabljajo besede polnila. Namesto tega preden spregovorijo, razmišljajo o tem, kaj želijo sporočiti naprej, in svoje komentarje posredujejo natančno in jedrnato.
Kako so prišli tja? Analiziranje in pregledovanjem videoposnetkov njihovih nastopov.
Uporabite isto strategijo. Vklopite video ali mikrofon pametnega telefona in se sedaj osredotočite le na zvok. Vaš cilj je, da se zavestno seznanite katera “mašila” najbolj uporabljate. Zapišite jih in ponovno vadite. Ko se ujamete, da jih želite uporabiti, se potrudite ta trenutek raje zapolnite s tišino. Za poslušalce je veliko manj moteče nekaj sekund tišine kakor uporaba “mašil.
Med besedilom lahko tudi načrtujete kratek premor, ki bo poslušalcem sporočil prehod teme ali pa poudaril pomembnost ene misli. Večina ljudi uporablja polnilne besede, ker se boji tišine. Za uporabo dramatičnih pavz je potrebna samozavest. Premor je kot obdobje v pisnem stavku. Vašemu občinstvu omogoča premor med mislimi.
b) Ne bodite monotoni
Spremenite svoj tempo. Samozavestni govorci spreminjajo hitrost njihovih predstavitev. Upočasnijo ali pospešijo svoj govor, s čimer poudarijo svoje najpomembnejše točke.
Avdio knjige se snemajo z zmernim tempom od 150 do 160 besed na minuto. Dovolj počasi, da razumemo pripovedovalca, vendar ne tako hitro, da besedila ne bi uspeli spremljati.
Toda tu je trik. Najboljši govorci pospešijo do približno 220 besed na minuto, ko želijo polepšati določeno podrobnost zgodbe in ohraniti pozornost poslušalcev. Ko želijo poudariti določeno sporočilo, pa se ustavijo in nato uberejo počasen ritem govorjenja. Kljub resnosti in pomembnosti teme, pa lahko skozi retoriko ustvarite tudi nekaj komičnosti, ki bo poslušalce sprostilo in povečalo vašo vez z njimi.
- KAKO OBVLADATI TO VEŠČINO?
VADITE, VADITE in VADITE.
Ne bodite strogi do sebe, če traja več časa, kot ste pričakovali. Nekatere od teh taktik bodo veliko ur dela, vsekakor pa je to investicija v prihodnost, saj vam bodo taktike skozi čas postale samoumevne in odlične predstavitve boste bili sposobni izvesti tudi popolnoma spontano (vir).
Inspiracijo za odlične nasvete lahko črpate tudi iz TED talks.