Mednarodni dan izobraževanja, ki smo ga obeležili 24. januarja, je bil razglašen s strani Generalne skupščine Združenih narodov z namenom poudariti izobraževanje kot temeljno človekovo pravico in ključno za doseganje trajnostnega razvoja. Leta 2025 je osrednja tema tega dne "Umetna inteligenca in izobraževanje: ohranjanje vloge človeka v svetu avtomatizacije", kar odraža pomen obravnave tehnoloških sprememb ter njihovega vpliva na učni proces in izobraževalne politike.
Naraščanje avtomatizacije
Tema spodbuja razmislek o vprašanjih, kot so ohranjanje človeškega dejavnika v času naraščajoče avtomatizacije, zagotavljanje enakopravnega dostopa do izobraževanja ter priprava posameznikov na poklice prihodnosti. UNESCO izpostavlja, da izobraževanje ni zgolj pravica, temveč tudi javno dobro in odgovornost vseh nas. Brez zagotavljanja kakovostnega izobraževanja ni mogoče doseči trajnostnega razvoja, zmanjšati neenakosti in spodbujati miru.
UNESCO še posebej poudarja globalni izziv pomanjkanja dostopa do osnovnega izobraževanja. Mednarodni dan izobraževanja tako služi kot priložnost za spodbujanje sodelovanja med državami, organizacijami in posamezniki pri iskanju rešitev za te izzive. Pomembno je tudi prepoznati vlogo izobraževanja v krepitvi človekovih pravic ter zmanjševanju socialnih in ekonomskih neenakosti.
S tem dogodkom se izpostavlja globalna potreba po prilagoditvi izobraževalnih sistemov, da bodo ti kos izzivom sodobne dobe, vključno z umetno inteligenco in hitro razvijajočo se tehnologijo, ki oblikuje prihodnost dela in življenja.
Izobraževanje na delovnem mestu
Izobraževanje in usposabljanje na delovnem mestu sta ključnega pomena za razvoj kompetenc zaposlenih ter prilagajanje spreminjajočim se zahtevam trga dela. V Sloveniji je bilo v letu 2022 v formalno in/ali neformalno izobraževanje vključenih 43 % odraslih, starih od 18 do 69 let. Ženske so se vključevale v večji meri (47 %) kot moški (40 %).
Neformalno izobraževanje vključuje različne oblike usposabljanj, kot so tečaji, delavnice, seminarji ter usposabljanje na delovnem mestu. Slednje obsega načrtovana obdobja izobraževanja, inštrukcij in praktičnega pridobivanja spretnosti, ki potekajo na delovnem mestu ali v podobnem okolju z uporabo običajnih delovnih orodij.
Decembrska anketa
V anketi meseca decembra smo vas, bralce našega portala, spraševali, »Ali vam delodajalec nudi dodatno izobraževanje?«.
Največ, in sicer 80 %, vas je odgovorilo, da vam delodajalec dodatnega izobraževanja ne nudi. Navajate, da za kaj takšnega nimajo posluha, kljub temu, da bi izobraževanje zaposlenih koristilo tudi uspehu podjetja.
Skoraj petina (17 % vprašanih) pa vas je navedlo, da vam delodajalec nudi dodatno izobraževanje. Upajmo, da bo v naslednjih letih ta številka naraščala.
»Drugo« je izbralo 3 % vprašanih, eden izmed teh pa navaja:
»Delodajalec nudi izobraževanja, ki jih sam organizira« - komentar anketiranca/ke.
Ob mednarodnem dnevu izobraževanja se torej spomnimo, da je vključevanje v izobraževanje in usposabljanje na delovnem mestu ključnega pomena za zagotavljanje konkurenčnosti podjetij ter osebnega in poklicnega razvoja zaposlenih.
Viri: unesco.org, gov.si, SURS, Deloglasnikova anketa