Še preden je bilo zaradi Covid-19 visoko število ljudi poslano na delo od doma, so delodajalci redno spremljali produktivnost svojih zaposlenih. Raziskave namreč kažejo, da v letu 2018 50% velikih korporacij uporabljalo nova orodja za zbiranje podatkov svojih zaposlenih. Tako so podjetja npr. sledila vsebini e-poštnih sporočil in socialnih omreži, beležila s kom se delavci srečujejo in kako uporabljajo svoje delovne prostore.
Ker se je Covid-19 prehod na delo od doma zgodil zelo hitro, se veliko delodajalcev sprašuje, kako produktivno je delo od doma. Možnost izgube produktivnosti in prihodkov je prestrašil številna podjetja ter jih spodbudil k uporabi orodij za spremljanje zaposlenih.
Ali je nadzorovanje zaposlenih prav ali narobe?
Obstaja veliko digitalnih orodij za spremljanje produktivnosti zaposlenih kot npr. prikrito spremljanje zaslona, sledenje tipkovnici, optično prepoznavanje znakov, snemanje s tipkami ali sledenje lokaciji. Tako lahko npr. podjetje izvaja naključni zajem zaslona enkrat, dvakrat ali trikrat na 10 min, spremlja uporabo tipkovnice in beleži vse informacije v obsežne dnevnike, ki se lahko uporabijo za oblikovanje baze uporabniške analize vedenja. Generalno mnenje, vendarle ostaja, da tovrsten nadzor spodkopava zaupanje med delodajalci in zaposlenimi. Še več, nekateri trdijo, da tovrstna orodja ne le spodbujajo nezadovoljstvo in izgorelost, ki pa - ironično - zmanjšujeta produktivnost.
Na drugi strani pa je strah pred propadajočim gospodarstvom popolnoma upravičen in za delodajalce je smiselno, da želijo spodbudi in spremljati svoje zaposlene. Če vaše podjetje ugotovi, da bi moralo nadzirati zaposlene (iz kakršnih koli razlogov), je to pomembno izvesti na način, ki maksimalno spoštuje svoje zaposlene. Tu je pet priporočil, kako to storiti:
1. Skrbno izberite nastavitve merjenja
Če vztrajate pri spremljanju zaposlenih, se prepričajte, kaj je tisto, kar spremljate, če je ustrezno in potrebno. Na primer preprosto spremljanje količine napisanih ali prebranih e-poštnih sporočil ni zanesljiv pokazatelj produktivnosti. Če želite imeti reprezentativne meritve, v boste morali v njih vključiti vse ustrezne komponente in akterje.
2. Bodite transparentni s svojimi zaposlenimi glede tega, kaj spremljate in zakaj
Del spoštovanja do nekoga je, da si vzamete čas, da z njimi odkrito in pošteno komunicirate. Povejte svojim zaposlenim, kaj spremljate in zakaj. Dajte jim priložnost, da ponudijo povratne informacije. Z njimi delite rezultate spremljanja in predvsem zagotovite sistem, s katerim se lahko pritožijo na odločitve o svoji karieri, ki izvirajo iz rezultatov zbranih podatkov.
3. Vzpostavite sistem nagrajevanja in kazni
Spremljanja svojih zaposlenih vam ni treba izvajati samo kot metodo zatiranja in nadzora. Bolje bi bilo, da o tem razmislite kot o orodju, s katerim lahko ugotovite, kako svojim zaposlenim pomagati, da bodo bolj produktivni ali jih nagradite za njihovo delo. To pomeni razmišljanje o tem, katere vrste nagrade se lahko uporabijo za motiviranje in povečanje ustreznih številk, ne pa le iskati kazni, ki naj b zagotovile preprečevanje neučinkovitosti.
4. Sprejmite, da zelo dobri delavci ne bodo mogli ves čas opravljati nadpovprečnega dela
To so edinstveni časi in napačno bi bilo - tako etično kot dejansko - sprejemati odločitve o tem kdo je in kdo ni dober zaposleni samo na podlagi trenutne uspešnosti, v času dela od doma. Pričakujete lahko, da je nekaterim zelo predanim in nadarjenim zaposlenim motivacija v času dela od doma nekoliko padla. Seveda je prav, da tovrstno prakso izpostavite vendar ne pozabite, da naj v tem primeru vaš pogovor odraža razumevanje položaja zaposlenega in se osredotoča na kreativne rešitve, ne na izključno grožnje. Upoštevajte, da imajo posamezni delavci različne pogoje dela od doma in tudi različne prioritete glede same organizacije dela (nekateri veliko rajše delajo na delovnem mestu kot doma).
5. Zmanjšajte nadzor, kje lahko.
Želja po spremljanju svojih zaposlenih je popolnoma razumljiva, še posebej v teh časih. Ko pa se ljudje vračajo v svoje pisarne - in čeprav nekateri še vedno delajo od doma – poiščite nove točke, s katerimi boste lahko spremljali produktivnost. Prav tako poskusite nadzorovanje uravnotežiti s trenutno situacijo. Ob vrnitvi delavcev v pisarne se priporoča zmanjšanje nadzora; v kolikor okoliščine niso več tako resne, kot so bile nekoč.
Na koncu dneva so zaposleni vaše najdragocenejše premoženje. Imajo institucionalno znanje in veščine, ki jih drugi nimajo. V njih ste vložili čas in denar in jih je zelo težko nadomestiti. Ključno je, da si podjetja prizadevajo za ohranitev svojih zaposlenih.