Pošta Slovenije nam je zaupala kako se sooča z ukrepi za preprečevanje širjenja Koronavirusa.
Pošta Slovenije d.o.o. je uspešna gospodarska družba v 100-odstotni lasti Republike Slovenije s 5.500 zaposlenimi ter tako pomemben akter v slovenski družbi. Je eden od vodilnih partnerjev gospodarstva, izvaja univerzalno poštno storitev in zakonsko določeno dostopnost oziroma pokritost poštnega omrežja. Ključno vlogo ima tudi pri oblikovanju zakonskih podlag za zagotavljanje enakopravnih pogojev poslovanja in pri uveljavljanju najvišjih standardov kakovosti poštnega omrežja ter na trgu univerzalnih poštnih, logističnih in ostalih storitev.
I. DELO OD DOMA
1. Kakšen je bil vaš nasvet glede organizacije dela od doma za svoje uslužbence?
Pošta Slovenije je delo od doma najprej omogočila najbolj ranljivim skupinam zaposlenih, nato pa tudi drugim zaposlenim v strokovnih službah družbe, kjer delovni proces in tehnologija to omogočata. Od vseh delavcev strokovnih služb, ki opravljajo delo, od doma dela polovica zaposlenih, zaposleni v prometu pa dela od doma zaradi narave svojega dela ne morejo opravljati.
Zaposlenim svetujemo, da si delo od doma organizirajo kolikor se da v istih časovnih okvirih kot če bi bili v pisarni. S tem ohranjajo rutino, prav tako so v najbolj pomembnem delu dneva dosegljivi za delodajalca. Svetujemo tudi, da si dela ne razporejajo čez celotni dan, saj se s tem preveč zabriše meja med delovnim in prostim časom, delavec pa ima občutek, da nima prostega časa, ker stalno dela.
2. Ste pri delu od doma opazili kakršne koli spremembe pri produktivnosti svojih uslužbencev?
Ne, sprememb glede produktivnosti zaposlenih pri delu od doma nismo opazili.
3. Ali mislite, da bi lahko bilo delo od doma ustrezna možnost organizacije dela tudi po razpustitvi izrednih razmer?
Da, menimo, da je na določenih področjih dela možno organizirati delo od doma tudi, ko razmere niso izredne.
4. Kakšna je največja ovira, ki jo vidite pri organizaciji dela od doma?
Ljudje smo vseeno socialna bitja, kar je izvrstno pokazalo trenutno stanje, zato kot večjo oviro vidimo ravno pomanjkanje osebnih socialnih stikov med zaposlenimi, ki jih sedaj ohranjamo z video povezavami. Ne glede na možnost povezave z delodajalcem in sodelavci, pa je za normalno delo potreben osebni socialni stik med zaposlenimi, predvsem na področjih upravljanja s človeškimi viri. Delo od doma je predvsem velik izziv za vodje, ki morajo poleg organizacije dela in vodenja zaposlenih imeti tudi skrb, da prepoznajo in se odzovejo na morebitne težave zaposlenih.
Oviro vidimo tudi v področni zakonodaji, saj je delo od doma v »normalnih« okoliščinah zelo težko organizirati.
II. DELO V PISARNI IN V PROMETU
1. Kakšne varnostne ukrepe ste sprejeli za namen preprečitev širjenja Koronavirusa?
Na Pošti Slovenije pozorno spremljamo razvoj širjenja Koronavirusa v Sloveniji in v svetu. Glede na potek in razvoj dogodkov sprejemamo ustrezne ukrepe ter dosledno sledimo vsem naloženim in priporočenim ukrepom pristojnih inštitucij, pri čemer upoštevamo specifiko našega poslovanja. Vsi ukrepi gredo v smeri zaščite in skrbi za zdravje in varnost dostavljavcev in zaposlenih na okencih kot tudi naslovnikov oziroma prebivalcev. Pri tem sledimo vsem naloženim in priporočenim ukrepom tako NIJZ kot drugih pristojnih inštitucij.
V postopkih vročanja poštnih pošiljk v dostavi smo sprejeli vrsto ukrepov, s katerimi se želimo izogniti osebnemu stiku med pismonošo in naslovnikom in čim več vročitev opraviti brez fizičnega kontakta oz. brez podpisa o prevzemu pošiljke. Navedeni ukrepi se izvajajo od 13. 3. 2020. Pošta Slovenije naslovnike spodbuja, da pakete naročajo in prevzemajo na alternativnih mestih, ki ne zahtevajo fizičnega kontakta. Tako je mogoče paket prevzeti na paketomatu ali pa se je mogoče s pismonošo dogovoriti za dostavo pošiljke na dogovorjeno mesto (na primer pred garažo, pred vhodom). Naslovnike in spletne trgovce prosimo, da se izogibajo plačevanju po povzetju in uporabljajo spletna plačila ter s tem minimizirajo stike s pismonošem. Prejemnike prosimo, da pismonoši zagotovijo priporočen odmik vsaj 2 metra. Na nove, brez-kontaktne načine dostave stranke opozarjamo tudi s sloganom Nova olika – brez dotika. Tudi za pisma, ki se vročajo po posebnih zakonih (in kjer je to zakonsko možno), smo opredelili načine, ki omogočajo, da naslovnik in pismonoša na dostavi nimata fizičnega kontakta.
Med preventivnimi in organizacijskimi ukrepi je tudi redna dobava zaščitnih sredstev zaposlenim. Pošta Slovenije ima trenutno dovolj zaščitnih sredstev, tudi zaščitnih mask, ki jih sicer dnevno zagotavlja s strani več dobaviteljev. Dobavljene količine zaščitnih sredstev se izdajajo za zaposlene na poštnih okencih, v obeh poštnih logističnih centrih in na terenu, kjer so izpostavljeni stikom s strankami ter zaposlenim v strokovnih službah, ki delo opravljajo na delovnih mestih. Gre predvsem za razkužila, rokavice, zaščitne maske, razkuževanje in čiščenje prostorov. V tem tednu je bilo dobavljenih 528.000 zaščitnih mask. Skupaj je tako nabavila že za več kot 1 mio. EUR različnih zaščitnih sredstev za preventivo in varno delo zaposlenih. Večino zaščitnih sredstev je že prejela, nekaj dobav je še na poti. Naročila zaščitnih sredstev so obsegala dezinfekcijska sredstva za roke, dezinfekcijske robčke, razkužila za površine, zaščitne maske, zaščitne rokavice ter pregradne kartone.
Hkrati za preprečevanje morebitnega širjenja virusa izvaja dodatno čiščenje in dezinfekcijo prostorov pošt in obeh poštnih logističnih centrov. Ob tem posebno pozornost namenjamo ozaveščanju zaposlenih glede upoštevanja vsakodnevnih preventivnih ukrepov. Da bi se izognili večji koncentraciji zaposlenih v prostoru, smo prilagodili delovne čase pošt, zaposleni v dostavi pa prihajajo na delo v t. i. »stopničastem delovnem času«. Naročili smo pregradne kartone za fizično zaščito zaposlenih, kot že navedeno pa tudi razkužila, maske in rokavice.
Ob tem posebno pozornost namenjamo ozaveščanju zaposlenih glede upoštevanja vsakodnevnih preventivnih ukrepov.
Prilagodili pa smo tudi delovne čase pošt.
2. Ali imajo zaposleni možnost odkloniti delo? (npr. koriščenje letnega dopusta)
Možnost odklonitve dela je v ZDR-1 jasno določena, v nasprotnem primeru pa gre za kršitev pogodbe o zaposlitvi. Glede koriščenja letnega dopusta pa ne gre za odklonitev dela, ampak za dogovor med delodajalcem in delavcem, kdaj bo slednji koristil letni dopust. Glede na trenutno situacijo omogočamo izrabo letnih dopustov v največji možni meri. Glede na omejeno gibanje pa veliko zahtev po dopustu ni.
3. Ali se je količina dela/poslovanja povečali ali zmanjšala?
V skupnem obsegu, se je količina dela v času pandemije koronavirusa in po sprejetju ukrepov iz naslova koronavirusa zmanjšala, saj je znatno upadel obseg poštnih storitev, predvsem obseg pisemskih pošiljk, logističnih storitev ter prodaje blaga na poštah. Upad beležimo tudi pri paketnih storitvah, kjer pa se upad zmanjšuje zaradi povečanih oddaj spletnih nakupov in izvedenih ukrepov pri vročanju paketnih pošiljk. Tako proces dostave pošiljk zaenkrat opravljamo z obstoječimi zasedbami zaposlenih, saj se zaradi zapiranja vrat drugih pravnih subjektov, prenehanja delovanja prodajaln, lokalov ipd. na drugih segmentih pošiljk, kot že navedeno, pozna upad prometa. Zasedbo delovnih mest prilagajamo prisotnosti naših sodelavcev na delu ter poštnemu prometu.
III. KAKO OHRANJATE MORALO IN EKIPNI DUH MED SODELAVCI?
Zaposlene in njihovo delo cenimo in pohvalimo, saj se zavedamo, da je stanje, ko se Slovenija sooča z epidemijo Koronavirusa, resen izziv za Pošto Slovenije in zaposlene, ki morajo zagotavljati izvajanje poštnega prometa.
**Tudi ob tej priložnosti bi se želeli iskreno zahvaliti vsem zaposlenim na Pošti Slovenije, še posebej pa sodelavcem, ki delo opravljajo na terenu, za poštnimi okenci in v obeh poštnih logističnih centrih – za njihov trud, predanost in prilagodljivost v zahtevnih razmerah, v katerih moramo delovati.**
IV. KAJ JE NAJVEČJA OVIRA, KI JO VIDITE PRI ORGANIZACIJI POSLOVANJA MED KRIZNIMI RAZMERAMI?
V danih razmerah si v Pošti Slovenije prizadevamo vseskozi zagotavljati način dela, ki bo v največji možni meri v prvi vrsti zaščitil zaposlene na Pošti Slovenije ter uporabnike naših storitev. Ob tem ostajamo zavezani izvajanju poštnega prometa, četudi v omejeni in prilagojeni obliki. Vsak ukrep glede prilagoditve organizacije dela je pred uvedbo skrbno pretehtan, ob tem pa ponovno poudarjamo, da je ohranjanje zdravja zaposlenih, strank in vseh ljudi ter obvladovanje tveganj ob pojavu Koronavirusa prvenstvenega pomena. Tako prosimo naše stranke za razumevanje, da bomo skupaj lažje prebrodili ta čas.
Pošti Slovenije se iskreno zahvaljujemo za izčrpne odgovore, ki lahko vsekakor služijo tudi kot inspiracija za druge delodajalce in delavce.