Se vam zdi, da ste v karieri dosegli točko, kjer se nikakor ne premaknete naprej? Se sprašujete, kaj je razlog zato? Je problem v vas ali drugih?
Mogoče vas na poti do večjega uspeha ovirajo nekatere izmed teh distinktivnih disfunkcionalnih navad. Pa si poglejmo!
Težko določimo katere navade so pravzaprav disfunkcionalne. Nekatere navade so nam mogoče dobro služile celotno življenje vendar nas bodo na določeni točki spravile v zagato. Mogoče nam je izogibanje konfliktov v privatnem življenju prineslo več pozitivnega kot negativnega. To ne pomeni, da lahko iste rezultate pričakujemo tudi v službi. Enako velja za prefekcionizem. Mogoče ste si zaradi perfekcionistične narave zagotovili dobre rezultate med študijem, istih rezultatov pa ni moč pričakovati tudi v službi. Vendarle je pomembno, da se ozremo nazaj v preteklost in razmislimo katere so bile naše glavne vrednote/lastnosti družbenega obnašanja, saj smo jih po vsej verjetnosti vsaj delno obdržali tudi danes. Ampak z nekoliko vloženega truda jih lahko spremenite!
Kerry Goyette, predsednica svetovalne družbe je tekom dolgoletnih izkušenj v analiziranju profesionalnega obnašanja, uspela izluščiti 6 »disfunkcionalnih navad« na delovnem mestu.
1. IZOGIBANJE KONFLIKTOM
Če se bomo konfliktu vedno izognili, pomeni, da smo nesigurni v naše delo oz. da smo prestrašeni.
V kolikor obstaja konflikt je, še posebej če ste na vodilnem položaju, vaša odgovornost, da problem naslovite. Popolnoma normalno je, da ste zaradi situacije nervozni – to ni nič neobičajnega. Hkrati pa je potrebno ta strah premagati z uporabo preprostih orodij. Vsak konflikt je najboljše nasloviti čim prej, osebno in direktno.
Nasvet: sestavite si plan, ključnih točk problema/rešitev, ki jih želite izpostaviti.
2. IMPULZIVNOST
V tem primeru govorimo o nepredvidljivih čustvenih izpadih, kako jeza in frustracija, ki so po vsej verjetnosti disproporcionalen odziv na situacijo. Če se prepoznate v opisu je čas, da stopite korak nazaj.
Nasvet: reflektirajte in dobro premislite kaj so bile stvari, ki so vas vrgle iz tira, kaj so bili razlogi, da ste imeli čustven izpad? Za bodoče situacije se osredotočite na vprašanja: kaj gre lahko narobe? Kaj sem spregledal? Kako bodo moje obnašanje videli/dojemali drugi – izven/znotraj podjetja? Kakšno izkušnjo želim, da imajo ljudje z mano?
3. KAZANJE S PRSTOM NA DRUGE
Tovrstno obnašanje je eno izmed najpogostejših disfunkcionalnih praks v podjetjih. Osebe, ki vedno krivijo druge za vse nastale probleme ustvarijo toksično in negativno delovno okolje. Po navadi prevzamejo vlogo žrtve in ne želijo prevzemati kakršnekoli odgovornosti za nastal problem.
Nasvet: prekinite ta vzorec, raje se osredotočite na reševanje problema. Naučite se iz svojih napak, priznajte nastalo situacijo in se vprašajte kako lahko ponovno vzpostavite kontrolo nad nastalo situacijo in pozitivno vplivate s sredstvi, ki so vam na voljo.
4. PRETIRANO KONTROLIRANJE
Mogoče imate dober namen in le želite zagotoviti, da bo delovanje vaše ekipe čim bolj uspešno. Žal, pa vas bo preostala ekipa po vsej verjetnosti videla kot osebo, ki jim ne zaupa ter jih zato pretirano preverja ali pa celo prevzema naloge drugih članov ekipe – zaradi česa se počutijo diskreditirane in nepomembne. Zelo verjetno je, da so s tem izgubili voljo do sodelovanja na projektu, kar bo rezultiralo v slabši rezultat. Druge izmed posledic pretiranega kontroliranja so tudi: ekipa ne deli več novih idej (ker so vedno zatrte), ni več ekipnega duha in samoiniciativnosti, izogibajo se debati o projektih (feedback-u), ne morejo razvijati svojih sposobnosti in na koncu – dajo odpoved.
Nasvet: delite svoje cilje in načrte, svoje člane vključite v miselni proces, spoštujte njihove predloge in bodite odprti za mnenje drugih. Kot vodja, je vaša naloga, da svojo ekipo opolnomočite. Uspek naj bo vedno ekipni in ne vaš.
5. PERFEKCIONIZEM
Perfekcionizem – se sliši kot popoln delavec? Naj vam povemo, da perfekcionistični delavci velikokrat zamudijo roke in različne priložnosti, ker menijo, da nič ni dovolj dobro.
Nasvet: fokusirajte se na to, da bo izdelek najprej dosegal generalne standarde oz. pričakovane standarde. Seveda, če vam ostane dovolj časa lahko izdelek dopolnite – najprej pa poskrbite, da bo izdelek dokončan v roku, da bodo stroški znotraj predvidenega proračuna in znotraj zahtevanih minimalnih standardih.
6. OBSEDENOST Z MOČJO
Tukaj govorimo o kontroliranju sredstev in odnosov za voljo vaših ciljev in na račun drugih, brez prostora za kompromis. Tovrstna vodstvena strategija vodi v nepremišljene odločitve in ustvari odtujene delovne odnose. Preobremenjevanje ekipe zaradi lastnih ambicioznih ciljev bo slej kot prej pripeljalo do konca.
Nasvet: trajnostno preobremenjevanje ekipe bo uničilo odnose in konec koncev tudi kvaliteto dela. Racionalizirajte in postavite meje. Kljub letnim ciljem imet obveznost tudi do zdravja svojih zaposlenih. Zadovoljni delavci bodo vedno bolj produktivni in uspešni kakor zgarani.