Kaj morate storiti, da izpolnite obveznost po zagotavljanju varnih pogojev dela na domu?
Zaradi hitre in urgentne vzpostavitve dela od doma zaradi COVID-19 se je izjemoma toleriralo stanje, ko delodajalcu v zvezi z zagotavljanjem varnih delovnih pogojev dela na domu ni bilo potrebno slediti striktnim formalnim pravilom zakonodaje. Seveda, takrat je bila prednostna naloga varnost in ohranitev poslovanja podjetij. Ker pa je od karantene in brezpogojnega socialnega distanciranja sedaj minilo že kar nekaj časa (kljub grožnjam po novem valu pandemije) se od delodajalcev, ki se bodo (deloma) še naprej posluževali dela od doma, ponovno pričakuje, da to delovno pravno področje uskladijo z veljavno zakonodajo.
Poglejmo si katere obveznosti vas v tem primeru zavezujejo kot delodajalca.
Kot delodajalec ste dolžni zagotavljati varne pogoje dela na domu (drugi odstavek 70. člena Zakona o delovnih razmerjih (ZDR-1). Kaj ta obveznost vsebuje, podrobneje opisuje Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1) po katerem je delodajalec dolžan zagotavljati varne pogoje dela vsem zaposlenim, ne glede na kraj opravljanja dela.
Predpisani ukrepi na področju zagotavljanja varnega in zdravega dela
- Preverite ali vaša obstoječa ocena tveganja že opredeljuje opravljanje dela od doma. V nasprotnem primeru se priporoča revizija obstoječega dokumenta.
- Priporočljivo je sprejetje internega akta v zvezi z opravljanjem dela na domu. Slednji dokument naj vsebuje in določa elemente kot so: delovni čas, izvajanje nadzora, način poročanja, nadomestilo za uporabo lastnih sredstev itd.
- Ogled delovnega mesta na domu.
Ali je potreben strokovni varnostni pregled delovnega mesta vsakega zaposlenega, ki bo delo opravljal od doma?
Veljavna zakonodaja jasnega odgovora ne daje. Zato sledite načelu, da je delodajalec enako odgovoren za zagotavljanje varnih pogojev tudi v primeru, da delavec dela od doma. Torej, odškodninska (so)odgovornost delodajalca v primeru poškodbe zaposlenega, ki bi se zgodila na njegovem domu, bo istovrstna kakor ta, ki bi se zgodila na samem delovnem mestu.
POZOR: v kolikor bi se v sodnem postopku izkazalo, da delodajalec temu ni posvetil posebne pozornosti oz. da ni storil ničesar za preprečitev morebitne nesreče, bo vaša soodgovornost lahko samo še večja.
Kako se zaščititi kot delodajalec?
Kot delodajalec morate določiti na kakšen način boste zagotavljali varne pogoje za delo na domu in kako jih boste preverjal (skladno z naravo dela, ki se opravlja od doma, način in obseg organiziranja dela na domu ipd.).
Izbirate lahko med strokovnimi varnostnimi pregledi delovnih mest in prostorov pri vseh zaposlenih oziroma nekoliko bolj pragmatična in racionalna možnost, izpolnitev kontrolnega lista - samoocene s strani zaposlenih, ki jo strokovni delavec za Varnost in zdravje pri delu analizira. Po potrebi bo opravljen še strokovni varnostni pregled.
POZOR: izključno (pisna) izjava delavca, da so pogoji za delo na njegovem domu varni, v nobenem primeru ne zadošča. Delavec namreč ni niti usposobljen niti pristojen za tovrstne izjave. Delodajalec se tako na tak način ne more razbremeni odgovornosti glede zagotavljanja varnih pogojev za delo na domu.
Nasvet iz Pravne Prakse: v izogib potencialni odškodninski izpostavljenosti, naj se delodajalci obrnejo na svojega strokovnega delavca za VZD oz. zunanjo strokovno službo in skupaj preučijo potrebo po sprejemu ukrepov na tem področju.
Glede minimalnih zahtev, ki jih morajo izpolnjevati delodajalci, in glede tega, katerim vidikom opravljanja dela na domu bodo inšpektorji namenjali največ pozornosti ne pozabite slediti priporočilom MDDSZ in IRSD (vir).