Duševno zdravje je postalo ena izmed pomembnih in žal pogostih elementov delovnega razmerja. Zaradi ogromne in naraščajoče populacije, ki se sooča z duševnim zdravjem, še posebej depresijo se mnogi menedžerji začenjajo zavedajo pomembnosti odpravljanja težav duševnega zdravja.
Brez ustreznega načrtovanja in prilagoditev ima depresija veliko moč, da negativno vpliva na delovno uspešnost. Kot vodja je vaša naloga ustvariti pozitivno delovno okolje, ki bo prineslo boljše rezultate za vse zaposlene - vključno s tistimi, ki se spopadajo z depresijo. Zato vam spodaj prilagamo kratke nasveta oz. vodnik za menedžerje, kako se soočati z delavcem, ki ima depresijo.
1. Preberite si več o duševnih motnjah
Lahko bi si mislili, da bo uslužbenec z depresijo najprej spregovoril s kadrovskim osebjem, vendar je veliko bolj verjetno, da bo o svojih problemih z vami naprej spregovoril njegov sodelavec (ali eden od njihovih kolegov). Ker lahko takšen zaposlen pride k vam brez opozorila, se morate na tovrstno situacijo pripraviti že v naprej in biti seznanjeni z depresijo in njenimi simptomi. Sem spada izguba zanimanja, zmanjšana energija, občutki nizke samopodobe ali nadzora, moten spanec in slaba koncentracija. Če razumete simptome depresije, boste lahko predvideli težave zaposlenega pri delu in znali z njimi tudi pravočasno upravljati.
2. Delavcu dovolite prilagodljiv urnik
Za številna podjetja običajni delovni urnik pomeni, da so v pisarni od devetih do petih. Zaposleni, ki trpi za depresijo, lahko pride k vam in prosi, za možnost, da prične prihajati pozneje v pisarno. Težave s spanjem so pogoste pri depresiji in lahko vključujejo prekomerno spanje ali pomanjkanje spanca. Pomoč zaposlenemu pri delovnem urniku je zato smiselna prilagoditev in je podprta z raziskavami. Fleksibilen delovni čas bo povečal produktivnost in zaposleni bo lažje obdržal predanost organizacij.
V tem primeru imamo za vas dve priporočili:
- Prvič, najprej po potrebi določite "osnovne ure" ali "glavne dneve", v katerem morajo biti vsi člani skupine v pisarni. Ljudje, ki se spopadajo z depresijo, imajo koristi od delovne strukture, vendar pogosto težko ustvarijo strukturo zase.
- Drugič, ne dovolite, da zaposleni z depresijo nehajo komunicirati z vami ali drugimi člani ekipe. Bodite pozorni tudi, če se zaposleni umikajo delavcu z depresijo. Umik samo poslabša občutek izoliranosti, ki ga depresivni zaposleni že čutijo. Poskusite ga vključiti nazaj v ekipo. Raziskave kažejo, da lahko družbeni odnosi na delu delujejo kot varovalni ukrepi proti depresiji in da lahko močnejši odnosi z menedžerji in vrstniki bistveno pripomorejo k soočanju z depresijo.
3. Razdelite velike projekte na manjše sestavne dele
Depresivni zaposleni vam lahko povedo, da čutijo, da je njihova delovna obremenitev prevelika ali pretežka. Kot vodja mu lahko pomagate tako, da velike projekte razdelite na manjše naloge. Prednost manjših, obvladljivejših nalog je, da zaposlenemu, ki je depresiven omogočajo pogostejšo izkušnjo uspeha.
Ponavljajoče se zmage sčasoma ustvarjajo nove in pogostejše pozitivne delovne izkušnje. To vpliva na način, kako zaposleni dojemajo svoje okolje; sčasoma bodo povečali svoja pozitivna pričakovanja. Te "zmage" povečajo zaupanje zaposlenih, da bodo lahko izpolnili prihodnje naloge, ki jim bodo dodeljene.
4. Osredotočite se na pozitivne rezultate in ne kritiko
Ljudje, ki so depresivni, so lahko zelo samokritični. Namesto da poudarjate izključno njihove napake, se osredotočite na podporo in pohvalo trenutnih dosežkov. Na primer, ko zaposleni opravijo svoje delo uspešno in znotraj roka. Motivacija pri depresivnih zaposlenih se uvršča pred grožnjami in kaznovanjem.
Pomembno je, da ste s svojimi zaposlenimi redno v kontaktu, ter da ste dodobra seznanjenimi s tem ali se naloge vaše ekipe ujemajo s trenutnimi sposobnostmi in talentom osebja. Če bodo vaši zaposleni menili, da so naloge zasnovane za njih, bodo svoje obveznosti jemali veliko resnejše, jih hitreje dokončali in občutili več uspeha pri svojem delu. Ljudje, ki menijo, da so njegove naloge koristne in so posebej namenjene njihovim sposobnostim, se bodo za njih veliko bolj zanimali in dolgoročno zmanjšali občutek depresije.
5. Bodite vodja
Obvladovanje depresije je težko, ne samo za osebo z depresijo, ampak tudi za tiste, s katerimi depresivna oseba sodeluje.
- Prvič, kot vodja, je vaša dolžnost, da skrbite in pomagate celotni svoji ekipi. Hkrati vedno upoštevajte, da je depresija bolezen. V večini primerov je tudi časovno omejena. S tem ko pomagate svojemu zaposlenemu z depresijo, pomagate svoji ekipi, podjetju in pokažete močno vodstvo.
- Drugič, bodite proaktivni. Poskrbite, da bodo imeli zaposleni sredstva, ki jih potrebujejo za produktivnost. Danes imajo številna podjetja brezplačno programe za pomoč zaposlenim. Če občasno delite te možnosti boste povečali verjetnost, da se bodo zaposleni lahko obrnili na vas, ko bodo imeli težave – in to še preden bodo te težave resno ogrozile njihovo delovno uspešnost.